Miespitelee käsissään suurennuslasia, joka paljastaa A-kirjaimen muiden kirjainten joukosta

Avainsana-analyysi – Hakukoneoptimoinnin Perusta



🔍 Avainsana-analyysi: Löydä oikeat sanat, älä hukkaa hakijoita! 🕵️‍♂️📢

Tiesitkö, että hyvät avainsanat voivat olla kuin kultakaivos? 💰 Jos valitset väärin, jäät some- ja Google-horisonttiin yhtä näkymättömäksi kuin kadonnut sukka pesukoneessa. 🧦🚫

Etsi, mitä ihmiset OIKEASTI hakevat 🧐 – Et halua tavoitella ”supermegahyperhyviä tuotteita”, jos asiakkaat etsivät vain ”hyviä tuotteita”.

Tarkista kilpailu! ⚔️ – Jos avainsana on täynnä isoja pelureita, mieti fiksumpaa kulmaa. Esim. ”kahvila Helsinki” on kova peli, mutta ”vegaaninen kahvila Punavuori” voi osua napakymppiin.

Pitkät hännät, isot tulokset! 🐉 – ”Lenkkarit” on liian laaja, mutta ”mukavat juoksukengät pitkille matkoille” houkuttelee juuri ne, jotka OIKEASTI haluavat ostaa.

💡 Avainsana-analyysi ei ole rakettitiedettä, mutta ilman sitä olet kuin sokkona someviidakossa. 🌿👀 Käytä dataa, testaa ja optimoi – ja katso, miten löydettävyys kasvaa! 🚀

Avainsana-analyysin vaiheet

  1. Tavoitteiden määrittely

    Ennen avainsana-analyysin aloittamista on tärkeää ymmärtää yrityksen tavoitteet ja kohdeyleisö. Onko tarkoituksena kasvattaa Google-näkyvyyttä orgaanisesti hakukoneoptimoinnin avulla vai selvittää tutkimuksella kuinka paljon Google-mainonta maksaa eri hakusanoilla ja termeillä eri paikkakunnilla tai maanosissa?

    Avainsanatutkimus on erittäin tarpeellinen Google-mainontaan esimerkiksi silloin kun yritys miettii kansainvälistymistä ja mainontaa toisiin maihin. Avainsana-analyysin perusteella voidaan selvittää mitä eri termien mainostaminen maksaa esimerkiksi naapurimaassa Ruotsissa.

  2. Avainsanojen ideointi

    Avainsanojen isoidtiin on hyvä käytettää erilaisia lähteitä, kuten Google-automaattitäydennystä, kilpailijoiden verkkosivustoja ja avainsanatyökaluja (esim. Google Keyword Planner, Ahrefs, Semrush) löytääkseen potentiaalisia hakutermejä

  3. Hakumäärien ja kilpailun analysointi

    Jokaiselle avainsanalle tarkastellaan hakumääriä, kilpailun tasoa ja kaupallista arvoa. Parhaat avainsanat ovat usein sellaisia, joilla on riittävästi hakijoita mutta kohtuullinen kilpailu. Tätä kutsutaan avainsanatutkimuksessa hakutermin KD-luvuksi. Avainsana-anlyysin tekijä tietää, onko sinun sivustollasi mahdollisuutta saada korkean KD:n sanat Googlen kärkeen vai ei ja mitä se vaatii. Tähän vaikuttavat mm. sivustosi linkkiprofiili eli niin sanottu maineanalyysi, jota voi kehittää ulkoista linkkiprofiilia kehittämällä.


  4. Avainsanojen ryhmittely ja strateginen sijoittelu

    Kun kaikki avainsanat on kerätty yhteen tiedostoon, voidaan niitä ruveta jaottelemaan eri kategorioiden mukaan tai esimerkiksi niin, minne tehdään Google-mainontaa paikallisesti tiettyyn kaupunkiin ja mihin avainsanoihin otetaan paikallistermi mukaan. (Esim. kotisiivous vrt kotisiivous Oulu)

    Valitut avainsanat jaetaan pääavainsanoihin, pitkän hännän avainsanoihin (long-tail keywords) ja semanttisiin avainsanoihin. Ne sijoitetaan verkkosivuston otsikoihin, meta-kuvauksiin, sisältöön ja URL-rakenteeseen.

  5. Jatkuva seuranta ja optimointi

    Kun avainsanat on valittu, otetaan optimoidut tai mainontaan käytetyt avainsanat seurantaan. Asiakkaalle raportoidaan kuinka nopeasti eri termit saadaan nostettua Googlen kärkeen ja mitkä termit vaativat vielä optimointia, että hyviin tuloksiin päästään.

    Tulosten seuraaminen Google Analyticsin, Search Consolen ja erilaisten avainsanatyökalujen avulla auttaa optimoimaan sisältöä entistä paremmin.

Miksi avainsana-analyysi on tärkeä?

  • Parempi näkyvyys hakukoneissa – Optimoitu sisältö nousee korkeammalle hakutuloksissa.
  • Tarkempi kohdennus – Houkutellaan juuri oikeita asiakkaita.
  • Kilpailuetu – Ymmärtämällä markkinoiden avainsanat yritys voi erottua kilpailijoistaan.
  • Korkeampi konversioaste – Oikeilla avainsanoilla saavutetaan parempia tuloksia myynnissä ja liidien hankinnassa.

Avainsana-analyysi on jatkuva prosessi, joka tukee yrityksen digitaalista kasvua ja markkinointia

Lue myös: Opas Menestykseen Verkossa

Mitä on verkkosivujen hakukoneoptimointi?

Miten verkkosivut saadaan näkymään Googlen hakukoneessa?

Verkkosivujen hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä tekijöistä nykyaikaisen digitaalisen liiketoiminnan menestyksessä.

Se ei ole mainontaa vaan tarkoittaa verkkosivuston sisältöjen ja teknisen rakenteen muokkaamista siten, että hakukoneet ymmärtävät ne paremmin ja näyttävät ne korkeammalla hakutuloksissa.

SEO auttaa parantamaan verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa, kuten Googlessa, ja tuo sivustollesi kohdennettua liikennettä.

Oppaassa pureudumme siihen, miksi hakukoneoptimointi on tärkeää ja kuinka voit toteuttaa sen tehokkaasti.


Kirjoittanut Sinitta Ahonen,
Digimarkkinoinnin asiantuntija ja freelancer

Asiakkaideni suosittelut

Selja Junttila
Yrittäjä, Fresh-Koti

Kiitos paljon yhteistyöstä jo tähän mennessä! Sinusta on ollut suuri apu verkkosivujen kehittämisessä ammattimaisemmalle tasolle ja olet ollut todella joustava, mikäli muutoksia on tullut matkaan.

Olemme voineet keskittyä enemmän yrityksemme muihin asioihin, kun olet kehittänyt verkkosivujamme ja luonut niistä hakukoneoptimoinnin kannalta paremmat.

Sinun kanssa on ollut helppoa kommunikoida ja olet ottanut huomioon toiveemme, sekä olet antanut paljon ammattimaisia vinkkejä markkinointiin. 💫

Olemme olleet tyytyväisiä ostamaamme palveluun🥰

Jari Heimola,
Toimitusjohtaja, PadelKunkku

Helppoa ja tehokasta yhteistyötä!
Sinitan kanssa yhteistyö on erittäin helppoa ja tehokasta. Nappasi hienosti koppia Some- ja Google-mainonnasta sekä uusasiakashankinta toimii tehokkaasti!

Miika Paakkari

Toteutettiin Sinitan kanssa erittäin tuloksellista digimarkkinointia pitkään yhdessä. Monikanavaisen markkinoinnin kanavina ja keinoina olivat Google, SEO, Some ja Analytics.

Julie Marttila,
Team Leader, Digizer Oy

Pitkän kokemuksensa vuoksi Sinitalla riittää ideoita vaativampaankin digimarkkinoinnin kehittämistyöhön yrityksen toimialasta riippumatta.

Olen työskennellyt Sinitan kanssa samassa tiimissä, jossa hän toimi tiiminvetäjänä sekä työparinani. Sinitta on empaattinen työkaveri, jonka kokonaisuuksien hallintaan ja työn jälkeen voi luottaa.

Hermanni Härkönen,
Senior Account Manager, Digizer Oy

Sinitalla on kyky ymmärtää asiakasta
ja löytää selkeät kehityskohteet proaktiivisesti digimarkkinoinnista. Sinitta osaa luoda selkeän suunnitelman ja aina voidaan sanoa, että on tehty mitä on luvattu.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *